Portal w trakcie przebudowywania.
Niektóre funkcje są tymczasowo wyłączone, inne mogą nie działać poprawnie.

○ _ Jak używać forum? (zasady, pomoc, triki i sztuczki)

25.02.2012 15:45

Stopnie udziału

  1. Goście - widzą niektóre działy, mogą pisać w kilku z nich
  2. Nowi (mniej niż 3 posty) - widzą więcej działów (w tym encyklopedyczne), mogą pisać w pierwszym dziale (ogłoszenia, rozmowy) i kilku innych wątkach
  3. Zarejestrowani - widzą wszystkie działy zawierające informację genealogiczną i techniczną, mogą pisać w większości, widzą bazar i giełdę
  4. Redaktorzy, Moderatorzy - poprawiają, moderują forum, dostęp do informacji ukrytych, również genealogicznych (forma podziękowania za aktywność i pracę)
  5. Redakcja techniczna, Redakcja DHRP - informacje techniczne, weryfikacja systemów, sprawy zamówień poszukiwań i in.
  6. Administratorzy - Kierowanie -Forum i Biblioteką

Zasady do których każdy MUSI się stosować

  1. kultura - Absolutne przestrzeganie dobrych, staropolskich zasad wychowania. Unikamy polityki, chyba że zahacza ona o sprawy związane z krzewieniem genealogii i prawdą historyczną a także jeśli wpływa ona na tradycyjne polskie wartości. Nie krzyczymy (posty pisane WIELKIMI LITERAMI), nie piszemy całych postów boldem, wielką czcionką, lub kolorem (to służy do zwracania uwagi).
  2. prawo - Każdy ponosi odpowiedzialność za swoje czyny - odnosi się to przede wszystkim do stosowania prawa autorskiego. Jeśli kopiujesz czyjąś pracę bez jego zgody możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności cywilno-karnej.
  3. adres mailowe, linki zewnętrzne - nie umieszczamy adresów mailowych (będą KASOWANE), nie umieszczamy zewnętrznych adresów stron (jako źródło informacji stosujemy zapisy bibliograficzne. Bibliografię podajemy w znaczniku [bib ], brakujące pozycje bibliograficzne wysyłamy PW do administratora lub redakcji DHRP.
    Dlaczego? Publikowanie adresów mailowych jest łakomym kąskiem dla spamerów, którzy kolekcjonują je i sprzedają firmom reklamowym i twórcom wirusów. Im więcej adresów mail na stronie, tym strona jest bardziej atrakcyjna dla spamerów i odwiedzają ją częściej. Linki do stron zewnętrznych są natomiast formą reklamy. Poprawiają także pozycję w wyszukiwarce takiej zlinkowanej strony. To uczciwe jeśli strona ma link zwrotny (wymiana linków), ale zaczyna być nieuczciwe jeśli nie ma, lub gdy (tak jak np. Wikipedia) stosuje specjalny znacznik "nofollow", który blokuje podążanie za linkiem przez Google i inne wyszukiwarki, co w rezultacie obniża ranking strony. Poza tym jest bardzo praktyczny powód niestosowania linków zewnętrznych: nie mamy kontroli nad ich istnieniem. Strony często znikają lub zmieniają adres. Wtedy link trafia w pustkę i wisi tak dokąd ktoś go nie poprawi - co jest bardzo rzadkie.

Krok po kroku

  1. Ogłoś że szukasz - Napisz ogłoszenie na Tablicy Ogłoszeń i KONIECZNIE zaznacz na dole "Obserwuj wątek" - otrzymasz powiadomienie o odpowiedzi, kiedykolwiek nadejdzie. Najlepiej każde nazwisko jako osobny wątek.
  2. Przeszukaj Forum - Sprawdź czy w dostępnych dla Ciebie działach ktoś nie szuka podobnej informacji, albo nie zajmuje się tym tematem. Po napisaniu dwóch ogłoszeń wyszukiwarka pokaże więcej wyników
  3. Gromadź wiedzę online - Wprowadź do odpowiednich działów wiedzę którą posiadasz - np. zacznij od biogramów osób z rodziny (takich sprzed II Wojny Światowej).
  4. Poznaj metody pisania - Staraj się używać przycisków nad polem edycji, "magicznych" kodów, ułatwiają one łączenie informacji. Dowiedz się jak się wprowadza miniaturki zdjęć (minipic), jak wstawia linki do innych postów (f=) wstawiaj obrazki, linkuj informacje z baz.
  5. Poprawiaj posty - W miarę nauki (są też działy do ćwiczeń), zdobędziesz wiedzę o narzędziach, możliwościach, a także o zasadach genealogicznych - wszystko to pomaga zorganizowaniu i łączeniu różnorodnej wiedzy oraz posługiwaniu się nią celem lepszych badań genealogicznych
  6. Archiwa - Postaraj się dowiedzieć, gdzie mogą znajdować się materiały archiwalne dot. Twojej rodziny. Znajdź opisy tych archiwów u nas, zobaczy czy ktoś nie jest ekspertem w tym temacie, czy nie można go poprosić o pomoc, współpracę
  7. Brudnopis - Prowadź notatnik swoich działań, zapisuj sprawy do załatwienia i co zostało zrobione - ułatwia to potem powrót do materiałów w razie wątpliwości.
  8. Strona rodzinna - Załóż u nas stronę rodzinną, uzupełniaj ją wprowadzanymi na Forum informacjami.
  9. Narzędzia automatyczne - Dowiedz się jak działają automatyczne linki wyszukujące i czemu służą
  10. Miejsca - Twórz wątki nie tylko o ludziach i rodzinach ale też miejscach ich życia i łącz wszystko ze sobą poprzez linki.
  11. Artykuły przekrojowe - Gdy poznasz wiedzę, może zacząć pisać artykuły przekrojowe, umieszczać opowiadania, przepisy, łączyć je z innymi
  12. Redaktor - Zostań redaktorem Forum i pomagaj innym, służ im swoją wiedzą i doświadczeniem - a oni na pewno Ci się odwdzięczą.

Wskazane działania, pomocne porady, tricki

==> Zestaw "magicznych" kodów (pobierz plik PDF)
  1. linkujemy posty - Ile tylko można linkujemy posty. Np. umieszczając czyjeś nazwisko w opowiadaniu możemy je zlinkować do noty biograficznej. W tym celu potrzebny jest z adresu tej noty numer np.: t=123456. Link do postu musi zawierać tę frazę. Można też użyć BBCodu (bez spacji) [forum ]123456[ /forum ]. Ten sam kod można użyć w Bazie Zdjęć.
  2. zdjęcia, miniaturki - Zdjęcia wstawiamy do Bazy Zdjęć. W postach umieszczamy miniaturkę. Używamy do tego kodu i numeru zdjęcia (wyświetlany nad zdjęciem). Np. (bez spacji) [minipic ]123456[ /minipic ]. Tworzy aktywną miniaturkę zdjęcia oblaną tekstem, po lewej stronie postu. Kod [minipic_p ]123456[ /minipic_p ] wstawia miniaturkę po prawej.
  3. lokalizacje miejscowości - wskazujemy lokalizację na mapie. W Bazie "Mapa"odnajdujemy daną miejscowość i pobieramy jej numer a następnie używamy kodu (bez spacji) [mapa_nr ]123456[ /mapa_nr ]
  4. źródło, bibliografia - Forum i Herbarz mają szereg ułatwień który ma uprościć pracę i jednocześnie ujednolicić tworzenie bazy informacji. Warto z nich korzystać, tym bardziej że nieumieszczanie źródła jest złamaniem prawa autorskiego "cytowania".
    1. Po pierwsze zasady pracy naukowej nakazują ZAWSZE posługiwać się informacją o źródle. Są przyjęte zasady takich opisów. Zazwyczaj wyglądają one tak:
      źródło: Sikorski A., Słownik wiedzy na temat luźny, Wydawnictwo ABC, Warszawa 1999
    2. Aby uprościć i zaznaczyć, że jest to opis źródła, stosujemy u nas nawias kwadratowy. W ten sposób widać że jeśli jest taki nawias, to wiadomo że jest to źródło a całość automatycznie przyjmuje kolor szary.
      [źródło: Sikorski A., Słownik wiedzy na temat luźny, Wydawnictwo ABC, Warszawa 1999]
    3. Aby bardziej uprościć tworzymy też bazę źródeł. Jeśli tam jest źródło wystarczy więc podać tylko
      [Sikorski A., Słownik...]. (Jeśli tam brakuje, wystarczy przysłać do nas pełny wpis do wstawienia.
    4. Aby uprościć jeszcze bardziej, zarówno wstawianie jak i dotarcie do źródła udostępniliśmy specjalny kod "bib". Wystarczy kliknąć i wprowadzić opis. Będzie to wyglądało tak:
      [bib ][Sikorski A., Słownik...][ /bib ] - Spróbuj to wstawić (usuwając spacje w kodzie) i zobacz jaki będzie efekt
    5. Aby uprościć maksymalnie można skorzystać ze skrótów, które są podane na stronie bibliograficznej do najczęstszych publikacji. Np. do Bonieckiego wyglądać będzie tak:
      [Bon.] - prawda że proste?
    6. Wiele źródeł - w tekście wstawiamy cyferki w nawiasach kwadratowych np. [1][4] a poniżej tekstu sekcję [ bib] w której w poszczególnych liniach wskazujemy źródła
      [1] Pierwsze źródło
      [2] [Bon]
      [3] Trzecie źródło
  5. tejemnica słów kluczowych - Niezwykle przydatne w bazie zdjęć, lub mapie są słowa kluczowe. Wstawiając zdjęcie warto używać (we właściwym polu) odpowiednich słów kluczowych. Jest to unikalny zestaw znaków dzięki którym można tworzyć różne zestawienia. Np. słowo powstaniestyczniowe wstawiamy przy wszystkich zdjęciach związanych z tym wydarzeniem. Dzięki temu możemy spreparować link który wyświetli tylko zestaw takich właśnie zdjęć (z różnych albumów). W ten sposób możemy np. zrobić zestaw zdjęć tylko danej rodziny, lub tylko kobiet, czy osób z wąsami. Ważne żeby słowo (ciąg liter) było niepowtarzalne.
  6. link do strony rodzinnej - Jeśli rodzina posiada u nas swoją stronę (np. Jasińscy), to można użyć specjalnego kodu "gen" - co tworzy link z dowolny opisem. np. [gen ]jasinski,Genealogia Jasińskich[ /gen ] (zauważ przecinek, brak polskich liter w pierwszej części i oczywiście usuń spacje).
  7. kilka miniaturek w poście - Aktywne miniaturki zdjęć, jak było napisane wyżej, wstawiamy do postów bardzo prosto - dodajemy znacznik (bez spacji) [minipic ]. Gdy jednak miniaturki są zbyt blisko nakładają się na siebie tworząc schodki. Można tu użyć specjalnego kodu [tytulik ]. Wymusza on znak nowej linii a więc poniżej miniaturka będzie dosunięta do brzegu postu. Tytulik można też użyć do szybkiego stworzenia podtytułu części postu.