Portal w trakcie przebudowywania.
Niektóre funkcje są tymczasowo wyłączone, inne mogą nie działać poprawnie.

Zwycięski Lot Polaków - 1937 r.

24.05.2010 12:09
IV MIędzynarodowy Meeting Lotniczy w Zürichu

"(...) szczęśliwe daty wiążą się z okresem między 23 lipca a 1 sierpnia. Wtedy to odbył się w Zurychu IV Międzynarodowy Mityng Lotniczy. W zawodach wzięło udział siedem polskich załóg. Wszystkie startowały na samolotach RWD-13. Na maszynie Aeroklubu Warszawskiego noszącej rejestrację SP-BFC polecieli Eugeniusz Przysiecki, Mirosław Maciejewski i Władysław Stronczyński. Pierwszą konkurencją, rozegraną w dniu 23 lipca, był rajdowy zlot do Dübendorfu. (...) Trasa lotu prowadziła przez Katowice, Brno, Salzburg, Monachium, Strasburg, Bazyleę i Genewę do Dübendorfu. Dobrano ją tak, aby dawała jak najlepszy stosunek ilości przekroczonych granic i wykonanych po drodze lądowań do sumy przelecianych kilometrów. Brano także pod uwagę korzystne warunki pogodowe, unikając zapowiadanego silnego przeciwnego wiatru.

(...) O godz. 17:08 koła maszyny dotknęły docelowego lotniska pod Zurychem. Załoga Eugeniusza Przysieckiego, mająca za sobą 1630 kilometrów drogi, zajęła 13 lokatę. Aleksander Onoszko (SP-BJN, Aeroklub Warszawski) zdobył 18 miejsce, Kazimierz Kaczmarczyk (SP-BFT, Aeroklub Pomorski) 23, ppłk. Andrzej Chramiec (Aeroklub RP) 36. Zwycięzcą okazał się Francuz o nazwisku Clément lecący na małym samolociku "Taupin", który przeleciał zaledwie 750 km, przekroczył tylko jedną granicę i uzyskał zawrotną średnią prędkość przelotową wynoszącą... 68,1 km/h! Cóż, tak to bywa kiedy nad wysiłkiem pilotów i konstruktorów górę biorą skomplikowane wzory matematyczne służące do obliczenia zdobytych punktów i faworyzowania pewnej kategorii płatowców...

Następnego dnia rozegrano Konkurs Samolotów Sportowych i Turystycznych.(...) Oceniano wyposażenie samolotu, składanie skrzydeł, rozruch silnika, start i lądowanie oraz prędkość wznoszenia.(...) W tej próbie pilot miał za zadanie wznieść się jak najprędzej z wysokości 500 metrów na 2500. Przysiecki wykazał się jednak sprytem i pomysłowością. Wiedząc, że lotnisko Dübendorf położone jest na wysokości 499 m n.p.m. zaraz po starcie przytrzymał samolot tuż nad ziemią na całej długości lotniska, po czy, rozpoczął wznoszenie na najkorzystniejszym kącie natarcia. Dzięki tak dobranej taktyce Polak stracił tylko dwa punkty w stosunku do Szwajcara [Fretz'a].

Po tych zmaganiach nadszedł wreszcie czas na decydującą rozrywkę - lot okrężny. (...) Czasy wylotu były obliczone tak, by zwycięzca lotu był zarazem zwycięzcą całego konkursu. Na dwie i pół godziny przed rozpoczęciem wyścigu załogi otrzymały mapy z zaznaczoną trasą. Jako pierwszy wzbił się w powietrze SP-BFC Eugeniusza Przysieckiego i jego towarzyszy.(...) Pod koniec (...) etapu Przysiecki wyprzedzał Fretza już tylko o trzy minuty. (...) Ostatecznie jednak, po 3 godzinach i 32 minutach lotu, SP-BFC pierwszy przekroczył linię mety w Dübendorfie. Samolot Fretz'a przyleciał 41 sekund później.".

Bibliografia

http://rwd-dwl.net/pracownicy/przysiecki/index.htm