Strona 1 z 1

Rokietnica

PostNapisane: 25.10.2009
przez Iwona
Województwo lwowskie.

opis w przygotowaniu

Re: Rokietnica

PostNapisane: 25.10.2009
przez Iwona
Wykaz osób zamordowanych w tej miejscowości w latach 1939/1947

Florian Bała wiek: 73 mord: 8.03.43
Bolesław Bańcarz wiek: 21 mord: 8.03.43
Janusz Bilig-Czajkowski wiek: 35 mord: 8.03.43
Elzbiete Dyl wiek: 46 mord: 8.03.43
Luswik Dyl wiek: 50 mord: 8.03.43
Zygmunt Dyl wiek: 32 mord: 8.03.43
Józef Jakubas wiek: 58 mord: 8.03.43
Zygmunt Jakubas wiek: 48 mord: 8.03.43
Karol Kapłon wiek: 55 mord: 8.03.43
X Karuś wiek: 4 mord: 8.03.43
Aniela Karuś wiek: 33 mord: 8.03.43
Ignacy Kołcz wiek: 34 mord: 8.03.43
Łucja Królikowska wiek: 25 mord: 8.03.43
Antoni Królikowski wiek: 27 mord: 8.03.43
Barbara Kulak wiek: 18 mord: 8.03.43
Stanisław Kurowski wiek: 34 mord: 8.03.43
Józef Mateusz wiek: 34 mord: 8.03.43
Aniela Mazur wiek: 44 mord: 8.03.43
Eugenia Mazur wiek: 19 mord: 8.03.43
Łucja Mazur wiek: 64 mord: 8.03.43
Stefania Mazur wiek: 31 mord: 8.03.43
Franciszek Napora wiek: 54 mord: 8.03.43
Ignacy Napora wiek: 54 mord: 8.03.43
Józef Napora wiek: 40 mord: 8.03.43
Agata Narolska wiek: 41 mord: 8.03.43
Bolesława Narolska wiek: 20 mord: 8.03.43
Józef Nerka wiek: 49 mord: 8.03.43
Adolf Pich wiek: 75 mord: 8.03.43
Marek Pich wiek: 25 mord: 8.03.43
Helena Skop wiek: 21 mord: 8.03.43
Zofia Stec wiek: 21 mord: 8.03.43
Ignacy Stoser wiek: 24 mord: 8.03.43
Adolf Strzelec wiek: 34 mord: 8.03.43
Aniela Strzelec wiek: 54 mord: 8.03.43
Antoni Strzelec wiek: 5 mord: 8.03.43
Marcin Strzelec wiek: 57 mord: 8.03.43
Władysław Strzelec wiek: 7 mord: 8.03.43
Adolf Sykała wiek: 21 mord: 8.03.43
Tomasz Sykała wiek: 54 mord: 8.03.43
Alfred Ustrzycki wiek: 42 mord: 8.03.43
Witold Uznanski wiek: 65 mord: 8.03.43
Eugeniusz Wota wiek: 24 mord: 8.03.43
Stanisław Zakrzacki wiek: 37 mord: 8.03.43
Krzysztof Zenneg wiek: 21 mord: 8.03.43
Zofia Zenneg wiek: 51 mord: 8.03.43

Źródło: 1. Tytuł „Martyrologia polskiej ludności
w województwie lwowskim w latach 1939-1947. Zbrodnie popełnione
przez nacjonalistów ukraińskich".
Autor: Stanisław Jastrzębski.
2. pismo "Na rubieży".

Re: Rokietnica

PostNapisane: 23.12.2010
przez Slav Strzelec
Marcin Strzelec był moim dziadkiem, Marek Pich - pradziadkiem, Ignacy Stosor - wujkiem a pozostali Strzelcowie najprawdopodobniej również spokrewnieni. Jestem w posiadaniu książki Józefa Fajkowskiego "Wieś w ogniu - Eksterminacja wsi polskiej w okresie okupacji hitlerowskiej", opisującej te tragiczne wydarzenia z dnia 8 marca 1943 roku. Wszystkie 45 osób zamordowanych wówczas zostało pochowanych w zbiorowej mogile a miejsce zbrodni mieszkańcy wsi upamiętnili pomnikiem wystawionym po wojnie w dniu 8 marca 1949 r. W 1959 roku odsłonięto na pomniku tablicę pamiatkową. Pomnik ten istnieje do dziś i jest dość starannie utrzymany.
Zbiorowa mogila1.jpg
Mogila mojego dziadka.jpg
tablica.jpg

Re: Rokietnica

PostNapisane: 23.12.2010
przez Slav Strzelec
Należy dodać, że w akcie pacyfikacji oprócz gestapo, brali udział ukraińscy nacjonaliści. Jeden z nich został niepodważalnie rozpoznany, jako syn ukraińskiego popa imieniem Jarko. Wśród morderców zostal również rozpoznany niejaki Schmidt z Jarosławia. 8 marca 1943 roku w rannych godzinach do Rokietnicy przybyli dwoma samochodami osobowymi gestapowcy a także na furmankach żandarmi i cywilni agenci. Najpierw zamordowano mieszkańców pałacu dworskiego, Uznańskiego, Królikowskiego i Ustrzyckiego, a nastepnie szli przez wieś i mordowali każdego, kogo spotkali na drodze i w obejściach. Wdzierali się też do domostw i zabijali bez litości także kobiety i małe dzieci. W sumie zginęło 45 osób. Pochowano wszystkich w zbiorowej mogile, gdyż nie pozwolono chować ich na cmentarzu kościelnym. Sołtys Rokietnicy, niejaki Jakub Jakubas został przez gestapo zabrany i wywieziony w nieznane ( prawdopodobnie do obozu), skąd nigdy nie powrócił.

Odp: Re: Rokietnica

PostNapisane: 07.06.2018
przez IzabelaS
[quote="Slav Strzelec"]Marcin Strzelec był moim dziadkiem, Marek Pich - pradziadkiem,

Witam,
Prosze o informacje jak na imie mial Pana tata i czy mial braci?
Razem z mezem poszukujemy danych o jego przodkach. Na razie udalo nam sie ustalic, ze pradziadek mojego meza Pawel pochodzil z Rokietnicy ; mial dzieci Jana ( dziadek meza ), Michala, Jozefa i Genowefe. Bardzo spora czesc rodziny pozostala w Rokietnicy ( lub pobliskich miejscowosciach - Jaroslaw, Medyka, Przemysl, Tarnawce).

Co ciekawe, nazwisko Pich rozwniez wystepuje w mojej rodzinie , jednak w calkiem innej linii: jest to nazwisko mojego szwagra- oboje z siostra mieszkaja w Jaroslawiu.

Pozdrawiam,
Iza Strzelec

Odp: Re: Rokietnica

PostNapisane: 17.01.2020
przez pstrzel
IzabelaS napisał(a):
Slav Strzelec napisał(a):Marcin Strzelec był moim dziadkiem, Marek Pich - pradziadkiem,

Witam,
Prosze o informacje jak na imie mial Pana tata i czy mial braci?
Razem z mezem poszukujemy danych o jego przodkach. Na razie udalo nam sie ustalic, ze pradziadek mojego meza Pawel pochodzil z Rokietnicy ; mial dzieci Jana ( dziadek meza ), Michala, Jozefa i Genowefe. Bardzo spora czesc rodziny pozostala w Rokietnicy ( lub pobliskich miejscowosciach - Jaroslaw, Medyka, Przemysl, Tarnawce).

Co ciekawe, nazwisko Pich rozwniez wystepuje w mojej rodzinie , jednak w calkiem innej linii: jest to nazwisko mojego szwagra- oboje z siostra mieszkaja w Jaroslawiu.

Pozdrawiam,
Iza Strzelec


Witam,
Nazywam się Piotr Strzelec i jestem prawnukiem Marcina Strzelca i Julii zd. Pich z Rokietnicy.

Myslę że Slav, mój tata piszący powyżej 9 lat temu pomylił sie bo jego pradziadkiem i ojcem Julii nie był Marek lecz Michał Pich [edycja: proszę przeczytać post poniżej]. Niestety, zapewne nie jest to ten sam Michał o którym pani wspomina jako brat dziadka męża. Urodziny Michała szacuje na lata 1850-75 r. bo córka Julia urodziła się w 1893 r.

Marcin i Julia Strzelcowie mieli dziewięcioro dzieci. Dwoje zmarło w niemowlęctwie a inni są następujący (z małżonkami), datami i miejcem zamieszkania rodziny:

Stanisław (Antonina Wróbel), 1913-1985, Gdańsk
Kazimierz (Maria Zalot), 1915-1992, Braszowice k. Ząbkowic Śl., - to mój dziadek
Franciszek (Wanda Adamczyk), ?-1995, Opolnica
Wilhelm (Aniela Kapłon/Helena ?), 1918-2005,
Helena (Ignacy Stosor/Stefan Mendera), 1920-2003, Bardo
Zygmunt, 1921-1945, zginął na wojnie k. Zgorzelca
Maria (Henryk Zalot), 1928-2005, Braszowice

Mam nadzieje, że pani przeczyta moją informacje i odpowie. Mam jeszcze wiecej detali właczając zdjęcia i zarządzam drzewem genealogicznym mojej rodziny.
Pozdrawiam,
Piotr S.

Re: Rokietnica

PostNapisane: 28.01.2020
przez pstrzel
Ja również pomyliłem się w poprzednim poscie. Po przegrzebaniu informacji dostępnych poprzez genealodzy.pl, doszedłem do wniosku, że moim prapradziadkiem nie był Michał lecz Andrzej lub Jędrzej Pich.

Odp: Rokietnica

PostNapisane: 23.06.2020
przez IzabelaS
Witam serdecznie.
Z jakiegos powodu ten post rozciaga nam sie w czasie - nie umiem wytlumaczyc dlaczego system nie powiadomil mnie o Panskiej odpowiedzi.

Wydaje sie, ze Michal z Panskiego drzewa nie jest "naszym" Michalem ;
nazwisko Strzelec, urodzil sie w latach 1920-1930, brak w naszym drzewie corki Julii,
Jako ciekawostka - tez mial siedmioro dzieci :)

co nie oznacza, ze zwiazku Pana drzewa z naszym nie ma; zakladajac ze kiedys kazdy mial po kilkoro dzieci to tworza nam sie naprawde imponujace galezie. Natrafilismy w swoich badaniach na duza rodzine Strzelec pochodzaca z Rokietnicy. Do tej pory mieszka w tej miejscowosci liczna grupa. Tak samo czestym nazwiskiem jest Pich, zarowno w Rokietnicy jak i pobliskich wsiach i miastach ( Jaroslaw).
Z naszych rozmow z rodzina wynika, ze wystarczy wybrac sie tam a kazdy kazdego zna a i mozna tez dopytac o wiezy rodzinne, niestety biezaca sytuacja i odleglosci nie pozwalaja na dzien dzisiejszy to zrealizowac ale jesli tylko natrafie na jakies imie/nazwisko pasujace do Panskiej listy, dam znac.

Tymczasem pozdrawiam i zycze sukcesow.

Iza

Odp: Rokietnica

PostNapisane: 11.09.2021
przez MariuszZ
Witam,

Moi dziadkowie, rodzice mojej mamy urodzili się w Rokietnicy. Dziadek - Stanisław Kapłon (1913-2004) i babcia Zofia Kapłon (z d. Morawska, 1921-1998). Po wojnie zamieszkali w Nizinach koło Przemyśla. Pradziadkowie czyli rodzice dziadka Stanisława to Izydor Kapłon (1884-1942) i Bronisława Pich (1893-1962). Co ciekawe przy nazwisku Pich w księgach metrykalnych nazwisko jest zapisane jako Pich vel Motyka. Motyka może to być przydomek dla odróżnienia od innych Pichów w Rokietnicy. Niestety rodzina nic o tym nie wie.

Rodzeństwo Bronisławy, które udało mi się odnaleźć w księgach metrykalnych to Kazimierz Pich (vel Motyka, ur. 1872, żona Monika z d. Napora), Adam Pich (vel Motyka, ur. 1878, żona Magdalena z d.Dratwa), Wiktoria (ur.1890-zm.1890) i Waleria (ur.1892-zm.1892). Rodzicami Bronisławy byli Piotr Pich (vel Motyka) i Ewa z d. Piasecka. Z kolei rodzicami Piotra byli Jan Pich i Franciszka z d. Koterba.

Nie wiem czy to rodzina do Pichów w Państwa drzewach genealogicznych, ale to nie wykluczone, ponieważ pochodzili z Rokietnicy i mieszkali tam od pokoleń.

Serdecznie pozdrawiam,
MariuszZ

Odp: Rokietnica

PostNapisane: 15.09.2021
przez MariuszZ
Witam,

Karol Kapłon, zamordowny 8 marca 1943 w Rokietnicy, wymieniony na liście, był kuzynem mojego dziadka Stanisława Kapłona.

Pozdrawiam,
MariuszZ