Portal w trakcie przebudowywania.
Niektóre funkcje są tymczasowo wyłączone, inne mogą nie działać poprawnie.

Sołtan Aleksander (ur. 1903)

19.06.2008 18:58
Sołtan Aleksander - grafik Grafik, pedagog, uczeń Skoczylasa i Wyczółkowskiego w warszawskiej ASP. Uprawiał grafikę warsztatową i użytkową. Prace w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, Muzeum Narodowego, Biblioteki Narodowej.

Aleksander Sołtan urodzony 31.7.1903 Chersoń. Syn Narcyza i Anny Orbińskiej. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1937 roku uzyskał dyplom. Był członkiem ZAIKS. Zajmował się grafiką warsztatową (litografia); rysunek: grafika użytkowa. Swoje prace prezentował w Salonie Jubileuszowym TZSP (1935), Wystawa Plastyki Zachęta (1960,1962,1964). Laureat licznych nagród jak: Medal Srebrny Salon Jubileuszowy TZSP: III nagroda na Wystawie "Plastycy w walce o pokój" wyróżnienie konkursowe na Wystawie Graf. Marynistycznej. Zbiory znajdują się w Bibliotece Jagiellońskiej, Krakowie, Muzeum Narodowym, Muzeum Historycznym, Muzeum im. Wyczółkowskiego, Muzeum Pomorza Zachodniego, Muzeum w Łomży.

--> Genealogia rodziny Sołtan

Odpowiedzi (4)

19.01.2012 12:57
Aleksander Sołtan (1903 - 1994, Polska)
Aleksander Sołtan studiował w latach 1927-1936 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (od 1932 ASP) pod kierunkiem Władysława Skoczylasa i Leona Wyczółkowskiego (grafika) i Tadeusza Pruszkowskiego (malarstwo), u którego uzyskał dyplom w 1937. W 1936 wszedł w skład „Grupy Czwartej” – najmłodszego z ugrupowań założonych przez wychowanków Tadeusza Pruszkowskiego. Należał też do grupy grafików „Czerń i Biel” (1936-1939). Był wykładowcą i dyrektorem Liceum Poligraficznego w Warszawie (1937-1939 i 1947-1949). Po wojnie był kierownikiem graficznym wydawnictwa „Wiedza” (1947-1949) i redaktorem pisma „Poligrafika”. Tworzył głównie w technice litografii, zajmował się też grafiką użytkową, projektując układy graficzne i okładki książek, etykiety, opakowania itp. Jest autorem tek graficznych, np. „Kapliczki dawnej Polski” (1937), „Teka myśliwska” (1938) i cyklów, np. „Walcząca Warszawa” (1940-1948), „Akwarium” (1965-1967), „Kroniki” (1968). Wykonywał widoki miast (głównie Warszawy) oraz portrety (m. in. Ignacego Paderewskiego, Cypriana Kamila Norwida, Adama Mickiewicza, Ludwiga van Beethovena). Uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych, jak Ogólnopolska Wystawa Plastyki, Warszawa 1950 i 1952, Biennale Grafiki Polskiej w Krakowie (1960-1964) i in. Miał też kilka wystaw indywidualnych, m. in. retrospektywę grafiki w CBWA Zachęta, Warszawa 1979.
http://www.agraart.pl/nowe/artist.php?idmal=1503
19.01.2012 13:00
Żoliborz to dzielnica, w której walczył Aleksander Sołtan. Jego prace są jak gdyby kontynuacją dokumentacyjnej teczki rysunków o Warszawie, zaczętej podczas okupacji. Jednym z najwymowniejszych szkiców z tego cyklu jest rysunek przedstawiający broniących się powstańców w olejarni na dolnym Żoliborzu, oraz Kapitulacja, w którym to obrazie przedstawiony jest przejazd patrolu żandarmerii przez wymarłe i spalone miasto. Rysunki Sołtana ocalały gdyż przed wyjściem z Warszawy ukrył je w piwnicy w domu, w którym mieszkał przy ulicy Krasińskiego i przykrył węglem.
http://www.old.1944.pl/download/text/1115291279.pdf
20.01.2012 12:26
Fragmenty „Buda Na Powiślu” autor Włodzimierz Bartoszewicz 1983 r.
Był też wśród nas Aleksander Sołtan, wysoki przystojny blondyn, żonaty z Heleną Kozłowską, swą koleżanką i również malarką. W 1937 roku ukończył w pracowni Pruszkowskiego malarstwo i przerzucił się na grafikę, którą uprawia dotychczas. Od paru lat zajmuje się także poezją, parokrotnie nawet przez radio recytował swoje poetyckie utwory. Spotkaliśmy się kiedyś już po wojnie na przystanku tramwajowym w Warszawie. Sołtan dowiedziawszy się że jestem w dość trudnej sytuacji finansowej, natychmiast naraił mi jakąś pracę, która pozwoliła mi wybrnąć z kłopotów. Pokazał mi, wykonany po wojnie, cykl doskonałych drzeworytów, przedstawiających sceny z powstania warszawskiego. Dziwie się, dlaczego dotychczas drzeworyty te nie ukazały się w albumowym wydaniu.
12.07.2013 17:29
SOŁTANOWA Helena
Studiowała w warszawskiej ASP (1930-35) u T. Pruszkowskiego, W. Skoczylasa i F. Kowarskiego. Należała do Bloku Zawodowego Artystów Plastyków i grupy "Czwartej". Uprawiała malarstwo sztalugowe w różnych technikach i grafikę (ilustracje dla wydawnictw). Tematy jej obrazów to portret, martwa natura i pejzaż marynistyczny. Uczestniczyła w licznych wystawach zbiorowych w latach 30-tych: na Salonach Malarskich IPS, Wystawach Grupy "Czwarta" i Wystawie Bloku Z.A.P. w New Burlington Galery w Londynie oraz w Genewie; po 2. wojnie światowej m.in. na Salonie Wiosennym ZPAP w Muzeum Narodowym w Warszawie (1946) i wystawach Okręgu Warszawskiego ZPAP w Zachęcie (lata 60.). Miała wystawę indywidualną w Warszawie (1961). Prace w Muzeum Narodowym w Warszawie.