Ferdynand Gerard MAJERSKI, (występujący też jako Franciszek Majerski) ur.23.11.1832 Dobroniów gm. Szczyrzyc k/Limanowej, zm. 7.5.1921 Przemyśl. Syn Wincentego, pełnomocnika dóbr O.O. Cystersów w Szczyrzycu i Wiktorii Zaręba.
Po ukończeniu szkoły w Tarnowie, uczył się w Krakowie snycerstwa,, odbywając praktykę uczniowską i czeladniczą. W Krakowie odbył również studia w zakresie rzeźby, malarstwa i rysunku w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Mieszkał od 1858 r. we Lwowie, a od 1864 osiadł w Przemyślu gdzie w 1867 roku założył „Pracownię artystyczno-rzeźbiarską i kamieniarską". Pracownia rozwinęła się w ciągu lat do zakładu zatrudniającego ok. 50 osób i szkolącego licznych rzemieślników (stolarzy, rzeźbiarzy, pozłotników i kamieniarzy), którzy zakładali z czasem własne pracownie na terenie Małopolski.
Znany był w kołach architektonicznych Krakowa i Lwowa jako doskonały znawca stylów klasycznych, posiadający wybitny smak artystyczny. Prace wykonywane w pracowniach Ferdynanda Majerskiego obejmowały przede wszystkim wyposażenia dla nowowznoszonych kościołów, ołtarze, rzeźby itp. oraz odnawianie i renowacje zabytkowych kościołów w ramach konserwacji i przebudowy. , Od 1902 r. F. Majerski prowadził pracownię wspólnie z synem
Stanisławem Majerskim inżynierem architektem, projektantem szeregu kościołów na terenie południowej Polski. Pracownia F. Majerskiego była czynna w Przemyślu do 1930 roku.
Działalność pracowni
W pracowni F. Majerskiego w okresie 63 letniego jej działania (od 1867 do 1930) wykonano kilkaset prac rzeźbiarskich i renowacyjnych w drewnie i kamieniu w obiektach sakralnych. Najwcześniejszymi znanymi pracami F. Majerskiego są; ołtarz główny i wyposażenie kościoła parafialnego w Kosienicach (L866) oraz projekt ołtarza głównego oraz ambony w kościele parafialnym we wsi Czudec zrealizowany w 1879 w zakładzie Juliana Szopińskiego. W latach 1881 do 1884 F. Majerski wykonał ołtarze i rzeźby w kościele S. S. Felicjanek przy ul. Smoleńsk w Krakowie. W 1887 projektował ołtarz główny dla kościoła O.O. Franciszkanów w Sanoku. Wg planów architekta Zygmunta Hendla przeprowadził w 1895 r. restaurację stall i naprawy rzeźb w klasztorze O.O. Bernardynów w Leżajsku. W 1895 rzeźbił postać Chrystusa Zwycięskiego przy kościele
w Krynicy. W 1899 r. wykonał dwie polichromowane rzeźby św. Ludwika i św. Elżbiety ustawione w niszach bocznych obok ołtarza głównego kościoła O.O. Reformatorów w Krakowie oraz ołtarz główny w kościele O.O. Reformatorów we Lwowie. W kościele tym w 1990 r. F. Majerski wykonał figurę Chrystusa a w 1901 dwa ołtarze boczne św. Franciszka i św. Antoniego Padewskiego. W katedrze lwowskiej przeprowadził rekonstrukcję wnętrza, ołtarzy oraz wykonał szereg rzeźb w drewnie i kamieniu. F. Majerski uczestniczył również w odbudowie katedry wawelskiej w Krakowie prowadzonej pod kierunkiem arch. Sławomira Odrzywolskiego w latach 1899 do 1904. Wykonał restaurację stall z amboną, rzeźbę figury nad amboną, restaurację chóru, portal gotycki w kamieniu nad wejściem, rekonstrukcję prezbiterium oraz szafy i skarbca.
W latach 1890 do 1905 wg projektu zmarłego w 1895 r. arch. Tomasza Prolińskiego wykonała pracownia Ferdynanda Majerskiego liczne elementy wyposażenia katedry przemyskiej. W ramach tych prac wykonane zostały; okazały ołtarz, w prezbiterium rozety kamienne w czterech zamurowanych oknach gotyckich, nowe stalle i ławki rzeźbione w drewnie, rzeźby aniołów na tle tzw. tęczy obok Chrystusa Ukrzyżowanego z XV w. oraz neobarokowe ramy do Stacji Męki Pańskiej. Według projektu architekta Stanisława Majerskiego, który kierował od 1900 r. pracami odbudowy katedry, przebudowana została w 1907 r. barokowa wieża przy katedrze (z 1776 r.). Wieżę zdobią, w górnej nadbudowanej części, cztery posągi z piaskowca wykonane przez F. Majerskiego. Wizerunek głowy, F. Majerskiego, kuty w kamieniu, umieszczony został wzorem średniowiecznych budowli gotyckich, na gzymsie katedry nad zakrystią - naprzeciwko wieży. W kaplicy seminarium duchownego w Przemyślu Ferdynand Majerski rzeźbił ołtarz oraz atepedium przedstawiające Wieczerzę Pańską wg obrazu Leonarda da Vinci.
Pracownia F. Majerskiego uczestniczyła w pracach prowadzonych w kościołach przemyskich: w latach 1880 do 1885 w kościele S.S. Benedyktynek na Zasaniu wykonane zostały:- bogato rzeźbiony ołtarz, antepedia, ołtarze boczne i figury oraz wyposażenie, w kościele O.O. Franciszkanów w projektowanej przez arch. Stanisława Majerskiego kaplicy P. Jezusa - ołtarz i wyposażenie, w kościele O.O. Jezuitów przeprojektowanym wiatach 1903-1904 przez arch. Stanisława Majerskiego - główny ołtarz i boczne ołtarze, u O.O. Karmelitów zamienionym na katedrę gr.-kat. bogato rzeźbiony, złocony Ikonostat, w kościele neogotyckim na Błoniu projektowanym przez arch. St. Majerskiego w 1911 r. -ołtarze i wyposażenie wnętrza oraz rzeźby, u 0.0. Reformatorów - stacje Męki Pańskiej,rzeźby w piaskowcu.
Poza wyżej wymienionymi w pracowni F. Majerskiego wykonane zostały ołtarze, rzeźby i wyposażenia dla kościołów w następujących miejscowościach: Samborze, Jaśle, Kołaczycach k/Jasła, Korczynie k/Krosna, Rokietnicy, Dydyńcach, Trzcianie k/Rzeszowa oraz w licznych innych świątyniach rzym.-kat. i cerkwiach gr.-kat. na terenie Małopolski. W kościele O.O. Reformatorów w Jarosławiu w 1909 r. uzupełniono ołtarz postaciami Matki Boskiej Bolesnej, św. Jana Apostoła i na szczycie figurami aniołów, wykonując również ramy Drogi Krzyżowej. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. kościoły klasztorne S.S. Felicjanek w Detroit i Buffalo posiadają ołtarze i sprzęty wyposażenia wykonane w pracowni F. Majerskiego. W pracowni F. Majerskiego była również wykonana wspaniale rzeźbiona rama dębowa do obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej (pędzla Stanisława Rostworowskiego, ozdobionego płaszczem wykonanym przez S.S. Felicjanki z Krakowa) który został zawieszony w kaplicy prywatnej Ojca Świętego Leona XIII w Watykanie. Obraz ten z okazji Jubileuszu Leona XIII ofiarowała Papieżowi na audiencji w dniu 21.04.1888 r. pielgrzymka z Krakowa prowadzona przez arcybiskupa Albina Dunajewskiego. W pielgrzymce brał również udział F. Majerski który wg Kołaczkowskiego pracował przed 1888 r. w Mediolanie. Prace wykonywane przez F. Majerskrggo miały szczególne uznanie i poparcie metropolity krakowskiego Kardynała ks. Jana Puzyny, oraz biskupa przemyskiego St. Sebastiana Pelczara.
W pracowni Ferdynanda Majerskiego wykonano również liczne pomniki ustawione na cmentarzach w Przemyślu oraz wielu miast Małopolski. W Złockim k/Muszyny wykonał nagrobek kanonika kapituły greko-katolickiej w Przemyślu. Reprezentują one wykonane na przełomie XIX i XX w. style, są to zarówno klasycyzujące cokoły z krzyżami, obeliskami, nagrobki w formie kapliczek i rzeźby figuralne.
Ferdynand Majerski należał do obywateli zasłużonych dla miasta Przemyśla - bardzo aktywny w pracach społecznych. Był długoletnim Starszym Cechu Rzemieślników, długoletnim Przełożonym Stowarzyszenia Przemysłowców Budowlanych, założycielem i dożywotnim prezesem Rady Nadzorczej Kasy Rzemieślników i Rolników, prezesem i honorowym członkiem Kasyna Mieszczańskiego oraz członkiem szeregu towarzystw oświatowych, społecznych i dobroczynnych.
Poza wyżej wymienionymi w pracowni F. Majerskiego wykonane zostały ołtarze, rzeźby i wyposażenia dla kościołów w następujących miejscowościach: Samborze, Jaśle, Kołaczycach k/Jasła, Korczynie k/Krosna, Rokietnicy, Dydyńcach, Trzcianie k/Rzeszowa oraz w licznych innych świątyniach rzym.-kat. i cerkwiach gr.-kat. na terenie Małopolski. W kościele O.O. Reformatorów w Jarosławiu w 1909 r. uzupełniono ołtarz postaciami Matki Boskiej Bolesnej, św. Jana Apostoła i na szczycie figurami aniołów, wykonując również ramy Drogi Krzyżowej. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. kościoły klasztorne S.S. Felicjanek w Detroit i Buffalo posiadają ołtarze i sprzęty wyposażenia wykonane w pracowni F. Majerskiego. W pracowni F. Majerskiego była również wykonana wspaniale rzeźbiona rama dębowa do obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej (pędzla Stanisława Rostworowskiego, ozdobionego płaszczem wykonanym przez S.S. Felicjanki z Krakowa) który został zawieszony w kaplicy prywatnej Ojca Świętego Leona XIII w Watykanie. Obraz ten z okazji Jubileuszu Leona XIII ofiarowała Papieżowi na audiencji w dniu 21.04.1888 r. pielgrzymka z Krakowa prowadzona przez arcybiskupa Albina Dunajewskiego. W pielgrzymce brał również udział F. Majerski który wg Kołaczkowskiego pracował przed 1888 r. w Mediolanie. Prace wykonywane przez F. Majerskiego miały szczególne uznanie i poparcie metropolity krakowskiego Kardynała ks. Jana Puzyny, oraz biskupa przemyskiego St. Sebastiana Pelczara.
W pracowni Ferdynanda Majerskiego wykonano również liczne pomniki ustawione na cmentarzach w Przemyślu oraz wielu miast Małopolski. W Złockim k/Muszyny wykonał nagrobek kanonika kapituły greko-katolickiej w Przemyślu. Reprezentują one wykonane na przełomie XIX i XX w. style, są to zarówno klasycyzujące cokoły z krzyżami, obeliskami, nagrobki w formie kapliczek i rzeźby figuralne.
W GP została opisana
dramatyczna historia figury Matki Bożej z parku dworskiego w Hermanowicach, poddana renowacji w pracowni Majerskiego.
Pozostałe informacje
W roku 1867 poślubił Karolinę Krokowską córkę Teofila Krokowskiego i Salomei Łysakowskiej. Został pochowany w grobowcu rodzinnym na cmentarzu przemyskim.
Ferdynand Majerski należał do obywateli zasłużonych dla miasta Przemyśla - bardzo aktywny w pracach społecznych. Był długoletnim Starszym Cechu Rzemieślników, długoletnim Przełożonym Stowarzyszenia Przemysłowców Budowlanych, założycielem i dożywotnim prezesem Rady Nadzorczej Kasy Rzemieślników i Rolników, prezesem i honorowym członkiem Kasyna Mieszczańskiego oraz członkiem szeregu towarzystw oświatowych, społecznych i dobroczynnych.
W roku 1867 poślubił Karolinę Krokowską córkę Teofila Krokowskiego i Salomei Łysakowskiej. Został pochowany w grobowcu rodzinnym na cmentarzu przemyskim.
[Opracowanie prof. Stanisława Majerskiego. Uzupełnienia i justacja GP]