Izbica Kujawska – szkic historii miasta esej legendarno-historyczny. cz. 2.
Aby podjąć próbę zdefiniowania znaczenia samej nazwy „Izbica” warto przyjrzeć się budownictwu militarnemu doby wczesnopiastowskiej. Większość z nas ma w pamięci zapewne wygląd Biskupińskiej z ósmego wieku przed naszą erą. Umocniony drewnianymi kłodami i tzw. ostrokołem pierścień z bramą wjazdową, a wewnątrz w szeregach zabudowa bytowa mieszkańców. W ciągu następnego tysiąclecia zabudowa ta podległa pewnej bardzo istotnej modyfikacji, która przetrwała aż (miejscami) do 16 wieku naszej ery. Obok „ciężkich” i drogich w budowie grodów, jak np. Głogów, Łomża, grodów typu sasińskiego, jak np. w Lubawie, Poznaniu, grodów typu Ostrów Lednicki, położonych na wyspach, powstała bardzo duża liczba rozmieszczonych dosłownie co krok gródków budowanych zupełnie inaczej. Były to izbice.
Upraszczając opis grodu typu „izbica” posłużmy się przykładem pięknej rekonstrukcji takiego grodu jaka została w ostatniej dekadzie pobudowana w Byczynie. Oto tworzono pierścień zwykłych domów w zakrzywionym w okrąg szeregu, których zewnętrzna ściana i dach budowana była z bardzo grubych pni, spełniających jednocześnie funkcję ściany domostwa i zewnętrznej linii obrony. Poszczególne domostwa z płaskimi dachami zbudowanymi z całych pni drzew, służącymi do obrony z wysokości, były pojedynczymi izbicami. Po zewnętrznej stronie urozmaicano je z biegiem lat blankami i dobudowywano coraz więcej wież. W dobie wczesnopiastowskiej wieże miały jedynie funkcje obserwacyjne. Błędnie w sposób powszechny kojarzy się owe izbice z izbami i stąd wywodzi się ich etymologię.
W jednym z dokumentów doby piastowskiej czytamy: „Nec ad constructionem novorum castrorum eos cogi volumus, sed ad reaedifìcationem antiquorum tenebuntur, ita ut episcopus cum suo capitulo unam istbicam ponat, ut alii terrae nostrae nobiles facere consueverunt" („Ani nie chcemy ich przymuszać do budowania nowych grodów, lecz będą obowiązani do odbudowania starych, tak aby biskup ze swoją kapitułą jedną izbicę postawił podobnie, jak inni w ziemi naszej szlachetni czynić zwykli"). W innym z kolei: „Liberamus abaedificatione castrorum de novo factorum vel faciendorum, praetercastra antiqua videlicet: in Gnesno , in Lancicia, in Syradi, in Nakel, quaedum corruere contigerit, homines ecclesiae (Gnesnensis) quodlibet ipsorum castrorum de duobus stubellis astricti sint reformare" („Uwalniamy od budowania grodów z nowa postawionych lub mających się postawić, prócz grodów dawnych, mianowicie w Gnieźnie, Łęczycy, Sieradzu, Nakle, które, gdyby upadły, natenczas ludzie Kościoła (gnieźnieńskiego) obowiązani będą każdy z tych grodów o dwóch stubellach naprawić".)
„Izbice czyli zręby” ("isthbycze sive sramby" (1252r.)) , „stołp zwany izbicą” ("stubella alias istbicza" (1388r.)), które pojawiły się w dwóch cytowanych wyżej dokumentach odnoszą się do zabudowań grodowych zbudowanych w opisany wyżej sposób, jak wynika z cytatu bardzo rozpowszechnionych. Dlaczego „izbice”? Samo słowo „izbica” pochodzi najpewniej z języka staro-wysoko-niemieckiego od słowa īsboum, które oznacza potężną kłodę drewna. Izbica zatem to, powiedzielibyśmy współczesnym językiem, drewniany fort zbudowany z pojedynczych domostw, w zamyśle przygotowanych do obrony, z całych drzew, obcinanych jedynie z długości w technice budownictwa tego typu wtedy stosowanej tj. budownictwa zrębowego. „I to by było na tyle” w tej części mojej historii – legendy. ...tylko dlaczego owe īsboum tak jakoś kojarzy się nam z izbą…
W trzeciej części podejmiemy próbę posadowienia „izbicy” na terenie Izbicy Kujawskiej.