Z Frankfurtu i Guben do Poznania
Połączenie kolejowe Frankfurt nad Odrą-Poznań i Guben-Poznań uruchomiono 26 czerwca 1870r. Linie te należały do Towarzystwa Kolei Marchijsko–Poznańskiej z siedzibą w Gubinie. Koncesja na budowę tych tras została wydana 25 marca 1867r. pomysł zrodził się z potrzeby połączenia Dolnego Śląska i Berlina z Poznaniem i terytorium Niemiec.
Do Towarzystwa Kolei Marchijsko-Poznańskiej należał również 10-kilometrowy odcinek Opalenica-Grodzisk Wielkopolski otwarty 10 grudnia 1881 r., a zamknięty w 1994 r.
W 1882 r. opisane trasy kolejowe zostały przejęte przez Pruską Kolej Państwową. Zbąszyń pełnił rolę stacji węzłowej, a po 1920 r. został stacją graniczną po stronie polskiej. Po stronie niemieckiej taką funkcję pełnił Szczaniec na linii frankfurckiej, a na linii Guben-Zbąszyń - Babimost. W związku z przesunięciem granicy polskiej w 1920 r. Niemcy zbudowali nową stację graniczną w Zbąszynku.
Węzeł w Zbąszynku oddano do eksploatacji w 1925r. Przed l wojną światową wybudowano nowe stacje i rozbudowano istniejące, np. w Świebodzinie zbudowano wiaty peronowe i przejście podziemne, które funkcjonują do dzisiaj. Ze Świebodzina podczas l i II wojny światowej odprawiano pociągi do Isenburga przez Poznań-Toruń-Kawę. Od 5 października 1930 r. ważną niemiecką stacją graniczną stał się Zbąszynek. Dotychczasowe stacje graniczne, czyli Babimost i Szczaniec zeszły do podrzędnej roli, ale jeszcze dziś można dostrzec elementy z tamtego okresu. Po wojnie niektóre stacje nazywały się nieco inaczej niż dziś. Obecne Kunowice - Kunowsko, Rzepin - Rypin Lubuski, Torzym - Toruń Lubuski, Drzewce - Debrznica, Buczę - Wuczków, Wilkowo Świebodzińskie - Wilków, Kupienino - Kupienin, Zbąszynek - Nowy Zbąszyń.
Na odcinku Gubin - Zbąszynek były następujące zmiany: Wałowice - Wałuje, Krosno Odrzańskie - Krosno nad Odrą, Mietków - Mietków Polski, Pomorsko - Pomorsk, Łęgowo Sulechowskie - Jędrzychów Długi.
Po oddaniu do użytku linii głównej rozbudowano lokalne: Krosno Odrzańskie - Lubsko (01.11.1913 r.); Sulechów - Kargowa - Wolsztyn (01.04.1905 r.); Sulechów - Trzebiechów (01.11.1915 r.); Trzebiechów - Konotop (01.07.1915 r.). Linię Sulechów - Świebodzin oddano 16 czerwca 1918 r., Zbąszyń - Międzyrzecz już 1 czerwca 1885 r.
Ze Zbąszynia odgałęziały się jeszcze dwie linie: Zbąszyń - Wolsztyn (01.07.1886 r.) oraz Zbąszyń - Międzychód (01.09.1908 r.), którą można jeszcze zauważyć, a właściwie jej szczątki, z pociągu jadącego do Poznania.
Pierwszego października 1871 r. oddanie do użytku linię Legnica - Czerwieńsk o długości 128 km. Przebiegała przez Rudną Gwizdanów - Głogów - Zieloną Górę, którą połączyła z Czerwieńskiem.
Zbudowano także linie miejscowe: Toporów - Międzyrzecz (01.08.1909 r.), Rzepin - Sulęcin (01.11.1890 r.)
Po 1870 r. połączono Rzepin z Czerwieńskiem (01.05.1874 r.) oraz z Kostrzyniem nad Odrą (02.01.1875 r.). Te dwa odcinki wchodzą w skład aktualnej magistrali łączącej Szczecin z południem Polski.
Dzisiaj musimy pogodzić się z faktem, że świetność kolei to przeszłość bezpowrotna.
(na podstawie tekstu p. Miłosza Telesińskiego)