Kochani!
Kolejny zabytkowy parowóz idzie na złom - w imię kasy - ale jeszcze walczymy. Wyślij kilka maili - to może pomóc, jeszcze nie jest za późno.
O co chodzi? DB Schenker sprzedała firmie KEM zabytkowy pomnik-parowóz. Rzecznik DB Schenker twierdzi, że firma KEM postawi go jako pomnik. Jednak firma KEM, która zajmuje się obrotem złomem, nie potwierdziła tego.
Parowóz o którym mowa to Ty2-5680 - KOMPLETNY, SPRAWNY (wlać wodę, wsypać węgiel i jedzie!), zabytkowy parowóz, który jeszcze wczoraj stał jako pomnik przed biurami firmy DB Schenker.
Poniżej adresy, przykładowe treści wiadomości (ewentualnie zmieńcie trochę żeby nie było od każdego takiej samej wiadomości) + informacje o parowozie.
1)
sekretariat(at)kem.com.pl - nabywca - tu napisz maila z pytaniem o dalszy los parowozu
stal(at)kem.com.pl - nabywca - tu napisz maila z pytaniem o dalszy los parowozu
Szanowni Państwo!
Doszły mnie słuchy, że nabyliście Państwo zabytkowy parowóz Ty2-5680. Mam nadzieję, że w celu ustawienia go jako pomnik, a nie w celu pocięcia na złom, co byłoby aktem barbarzyństwa na niespotykaną skalę. Zanim go Państwo zniszczycie wyślijcie zapytania do muzeów, skansenów i stowarzyszeń zajmujących się ochroną zabytków kolejowych a także do władz gmin, powiatów, województw - może ktoś go odkupi od Państwa i tym samym zabytek nie zostanie ocalony? Ten parowóz to unikat! A można go uruchomić i zarabiać na nim! Uprzejmie proszę o informacje o dalszym losie tego parowozu.
Z góry serdecznie dziękuję!
Z poważaniem,
...............
2)
andrzej.wyszynski(at)dbschenker.pl - Rzecznik DB Schenker (sprzedawca), do niego napisz maila pełnego rozczarowania jak można było złomiarzom sprzedać pomnik
sekretariat_railpolska(at)dbschenker.pl - sekretariat DB Schenker
Szanowni Państwo!
Zupełnie nie rozumiem jak można było firmie złomiarskiej sprzedać pomnik - zabytkowy parowóz. Przecież można było go wydzierżawić jakiemuś muzeum, gminie, a nawet przywrócić do ruchu i zarabiać na nim. Parowóz jest kompletny i sprawny!
Barbarzyństwo, krótkowzroczność, brak jakiejkolwiek odpowiedzialności społecznej!
Z poważaniem,
.................
3)
wkz.katowice@(at)poczta.internetdsl.pl - Woj. Konserwator Zabytków - tu napisz prośbę o zajęcie się sprawą + wpis do rejestru
wuoz.katowice(at)poczta.internetdsl.pl - Woj. Urząd Ochrony Zabytków - tu napisz prośbę o zajęcie się sprawą + wpis do rejestru
Szanowni Państwo!
Zwracam się z uprzejmą prośbą o jak najszybszą interwencję i objęcie ochroną prawną poprzez wpisanie do rejestru zabytków (na podst. art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - Dz. U. z dnia 17 września 2003 r.) parowozu Ty2-5680. Parowóz Ty2-5680 do dnia 20.09.2010 roku pełnił funkcję pomnika przed siedzibą PCC Rail Szczakowa, ul. Bukowska 12 w Jaworzno-Knieje. Został sprzedany firmie KEM Sp. z o.o. (www.kem.com.pl) zajmującej się obrotem złomem. Z pozyskanych informacji jakie otrzymałem wynika, że w dniu 21. września br. parowóz był transportowany szlakiem kolejowym do elektorowzowni w Sosnowcu Jęzor ul. Plażowa. Dalsze losy tego zabytku nie są znane.
Z poważaniem,
.................
Ponadto namów kogo się da żeby także wysłał(a).
Informacje w skrócie (kopia maila do WKZ i WOUZ):
Zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie jak najszybszej interwencji ze strony wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach, dot. wpisu do rejestru zabytków parowozu Ty2-5680 na podst. art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 17 września 2003 r.).
Parowóz Ty2-5680 do dnia 20.09.2010 roku pełnił funkcję pomnika przed siedzibą PCC Rail Szczakowa, ul. Bukowska 12 w Jaworzno-Knieje. Z pozyskanych informacji jakie otrzymałam wynika, że w dniu 21. września br. parowóz był transportowany szlakiem kolejowym do elektrowozowni w Sosnowcu Jęzor ul. Plażowa. Dalsze losy tego zabytku nie są znane.
Parowóz jest w idealnym stanie technicznym i posiada kompletny osprzęt, co sprawia że parowóz wygląda tak jakby zjechał z taśmy montażowej w czasie II Wojny Światowej w 1943 roku.
Dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą o roztoczenie opieki prawnej poprzez wpis do rejestru zabytków parowozu Ty2-5680, któremu może zagrażać niebezpieczeństwo choćby w postaci pocięcia na złom.
Pragnę zasugerować, że parowóz o którym mowa, mógłby stać się eksponatem Skansenu Kolejowego w Pyskowicach. Byłby on perełką wśród parowozów. Znalazłby dobrego opiekuna.
Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam serdecznie,
Marta Czerwieniec