28961. Różne osoby, czy bałagan w aktach?

Pytania szkolne, dyskusje na tematy podstawowe. (Poważniejsze pytania w dziale WYMIANA DOŚWIADCZEŃ GENEALOGICZNYCH)
NIE zadajemy tutaj pytań o poszukiwania nazwisk
NIE umieszczamy adresów mailowych

Różne osoby, czy bałagan w aktach?

Postprzez YoruNoShijin » 30.01.2016

Moi Drodzy,
Bardzo proszę o pomoc. Do tej pory odczytywanie akt wydawało mi się proste, ale teraz jestem w kropce.
W księgach Parafii Oleksin znalazłam dwa akty zgonu Jana Durek/Durka/Durko (Nazwisko w XIX w. przybierało wiele postaci, obecna forma to Durek):
Z roku 1854 (akt 91)
http://szukajwarchiwach.pl/62/203/0/1/2 ... 27jTBRGsnw
I z roku 1855 (akt 30)
http://szukajwarchiwach.pl/62/203/0/1/3 ... eljGrlRrOQ
W obu przypadkach Jan mieszkał w Sosnowym, jego żona miała na imię Teresa, a wiek podany w chwili śmierci to 50 lat.
Poszukiwania Jana oparłam na akcie ślubu jego syna Błażeja z 1862 r. (akt 4)
http://szukajwarchiwach.pl/62/203/0/1/3 ... mNp2qgDJRw
Stąd wiedziałam, że Jan musiał umrzeć przed '62 rokiem. Szukała też w parafii pochodzenia Błażeja, Kopciach, ale tam nie ma aktu zgonu Jana, więc mniemam, że musi to być jeden z tych w Oleksinie.
Znalazłam za to akt urodzenia Błażeja z 1836 r (akt 10), który sugeruje, że rodzice mogli urodzić się ok 1811 r. Jednak od 1810 r. nie ma żadnych akt ur dla Jana Durek czy Teresy Woźniak, więc albo urodzili się wcześniej.
http://szukajwarchiwach.pl/62/181/0/1/1 ... YBA3GioEiA
Znalazłam za to akt ślubu odpowiadający ich imionom z 1833r , który podaje nieco wcześniejsze daty urodzenia – dla Jana 1807, dla Teresy 1807. Wg tego aktu matka Teresy była z domu Stolarczyk
http://szukajwarchiwach.pl/62/181/0/1/8 ... -ecs4zal7A (poz konkursem, miejscowość pochodzenia Jana – Kuzki???)
Znalazła natomiast akt zgonu Teresy Durek z Woźniaków w Oleksinie z 1881r. (akt 61) gdzie nazwisko panieńskie matki to Gręda/Greza, http://szukajwarchiwach.pl/62/203/0/1/6 ... 43YJDQOHpQ
Co wiązało by Teresę z Kunegundą Przybyłek z Woźniaków ur w 1814 r (akt27) w Suchocinie:
http://szukajwarchiwach.pl/62/412/0/-/4 ... NqQlYqjaFQ
Zmarłą w 1862r (akt6) w Sosnowym:
http://szukajwarchiwach.pl/62/203/0/1/3 ... uRDNCycMug
W tych obu aktach nazwisko matki to Gręda.

Czy mam tu do czynienia z zupełnie różnym ludźmi, czy po prostu brakiem dokładności? Pomocy!

Ulka Tchórzewska
YoruNoShijin
Aktywny
Aktywny

Re: Różne osoby, czy bałagan w aktach?

Postprzez wiwisniewski » 01.02.2016

Cześć Ulu,

Popraw proszę linki, bo te które wkleiłaś się nie otwierają.

Pozdrawiam
Witold
Pozdrawiam
Witold
wiwisniewski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Imię i nazwisko: Witold Wisniewski


Odp: Różne osoby, czy bałagan w aktach?

Postprzez megi56 » 31.07.2017

trochę to makabryczne, ale chyba pierwsi zgłaszający popełnili falstart (no nie mogło być dwóch Janów o identycznych danych)
rzeczywisty jest chyba drugi akt zgonu - tylko czemu pierwszy nie jest wykreślony (niby tam jest zawsze napisane po naocznym stwierdzeniu zgonu, ale ...)
z aktu ślubu wynika, że Jan urodził się 19.06.1807 r. w Kuczkach (jeżeli to te Kuczki pod Radomiem to w tych latach podległy pod Skaryszew - tu akta zaczynają się od 1810), a Teresa 15.10.1808 r. w Słuchocinie - fantastyczny akt ślubu z wszystkimi danymi. Umierając miał w istocie 47-48 lat.
Można sprawdzić te pierwsze lata - może się urodziło inne dziecko - to będzie wiek rodziców.

ciekawa historia
pozdrawiam
Małgorzata :)
Avatar użytkownika
megi56
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Medale: 11
Tłumacz (2) Uzyskanie dokumentów (3) Pomoc techniczna (1)


Powrót do PRZEDSZKOLE GENEALOGICZNO-HISTORYCZNE